söndag 3 maj 2009

Den stora och lilla marknaden

Under några timmar har jag tillsammans med moderatvänner från Dalarna delat ut material och talat med medborgare på Rättviks marknad. Bortåt 600-700 broschyrer gavs iväg. Genomgående för de små pratstunderna var att en hel del fortfarande inte vet att det är val 7 juni. Men det finns ett intresse, och därmed efterfrågas också information. De som i övrigt märktes var piratpartiet som smög omkring och satte lappar på folks bilar och dessutom klistrade upp små affischer som kommer att leda till svordomar hos park- och teknisk förvaltning som har att snygga till och återställa.

En bra marknad innehåller en salig blandning. Och på den sista dagen brukar priserna sjunka ytterligare. Av de påsar som bars omkring drar jag slutsatsen att strumpor samt kokostoppar var populärast. Kanske också i lämpligaste prisnivå för dem som önskade ha med sig något inköp.

Det är kul att se hur ungdomar försöker hitta egna produkter eller hjälper litet äldre vänner och släktingar. Den företagsamheten behövs! Och de ännu yngre går omkring och samlar burkar och tomflaskor. Panten kan ge några tjugor eller rent av hundralappar för de duktiga. 12-16-åringar visar därmed att de förstått att det finns ett samband mellan egna insatser och arbete samt pengar/belöning. Vilken sund kontrast till dem som tror på inkomster och bonusar utan uppoffring!

För några år sedan lanserade moderaterna i sitt programarbete termerna ”den stora respektive lilla världen”. Det var ett sätt att visa på olika villkor och olika lojaliteter. Att mamma eller pappa bestämmer i en familj är inte samma sak som att acceptera maktens alla beslut på nationell central nivå.

Det kan således också sägas finnas en stor och liten marknad. Den lilla är man beredd att ge dricks och beröm som när nu grön sparris köps vid vägkanten och om några dagar färskpotatis och jordgubbar. Den stora marknaden ställs det helt andra kritiska och professionella krav på. Utan driftiga ungdomar som börjar i det lilla kommer dock Sverige aldrig att få se duktiga ansvarstagande företrädare i det stora. Därför är det bra att köpa kokosbollar samt frukt och grönt. Där finns morgondagens affärs- och serviceledare - och det märks i de pigga och glittrande blickarna när en affär är klar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar