tisdag 2 juni 2009

Poliser hemma, poliser borta

Stod på ett regnigt Östermalmstorg och delade ut valfoldrar. Väntade på kulturministern. Tillsammans skulle vi övertyga människorna i denna del av Stockholm. Det droppade och plaskade. Plötsligt dök två poliser upp vid min sida. Hans Wallmark, sa den kvinnliga konstapeln. Det gick ju inte att förneka. Vi är här nu. Bra, sa jag tvekande. Lena har inte kommit än, förklarade jag vidare, men hon är nog här om en stund. Vi är här för dig, svarade den manlige polisen.

Plötsligt drog en obehagligt kall vind över torget. Att ministrar måste ha skydd och övervakning är något man vant sig vid även om det är trist för deras skull att ständigt leva i denna situation. Men europavalskandidater! Jag uppskattar Sverige för att vara ett öppet samhälle med möjligheter till olika åsikter och tankar. Det känns fel att behöva polisbeskydd.

Nu kom poliserna inte till någon större nytta. Varken kulturministern eller undertecknad upplevde något större hot. Någon gång hettade det till i argumenteringen, men aldrig hotfullt eller otrevligt. De två uniformerade stod en bit bort och kunde dock glädja föräldrar med småttingar till och från torget. För de stannade till och lät barnen prata med polisen. Det gillar jag!

Tidigare på dagen hade justitieminister Beatrice Ask och jag lagt fram en rapport med nio konkreta punkter på hur polissamarbetet i Europa kan förbättras. En sådan åtgärd är att kvinnomisshandlare som getts besöksförbud får bära med sig detta även vid flytt utanför Sverige. Detta tror jag ingen riktigt tänkt på förut. En annan sak är att fördjupa europeiskt samarbete när det gäller människohandel. Det är viktigt att involvera fler stater än bara EUs 27. Här måste man söka sig öster om Europa, mot Ryssland, Kaukasus och Turkiet samt Balkan.

Visst är det naturligt att säga nej till förslaget om ett europeiskt FBI. Det är inte nya myndigheter som behövs. Likadant är det med ett europeiskt CSI. Däremot kan det faktiskt behövas samordning och gemensam standard när det gäller bevis som kan användas i domstolar och rättegångar. Där kan det skilja sig mellan länderna i vilken del av DNA som används eller just när det gäller bevissäkring utförd av rättsmedicinare. Mer kan göras tillsammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar