fredag 21 augusti 2009

Anders Borg som vikarie

Min första sommarvikarie var Anders Borg. Det var en intressant erfarenhet. För alla parter! Sedan dess har det blivit ett antal skribenter både på Barometern-OT som Nordvästra Skånes Tidningar. Min egen erfarenhet av att få skriva ledare på Norrbottens-Kuriren i Luleå 1988 gjorde att jag sedan tog steget fullt ut och blev tidningsredaktionen trogen, först i Kalmar och sedan Ängelholm. Att få pröva på under några veckor var lärorikt och utvecklande. Den chans chefredaktör Ulf Lidhammar gav mig har jag sedan velat förvalta genom att ett antal somrar erbjuda vikariat. Glädjande verkar andra tänka på liknande sätt. I år tycks det som att åtskilliga avisor har varit generösa. På många håll i landet har ett antal nya röster getts möjligheter att utveckla sina tankar och åsikter.

Anders Borg som den första i raden var mycket ambitiös under sina sommarveckor. Bland annat var han angelägen om att få skriva något om sambandet mellan kaffepriset och utvecklingen av världsekonomin. Den infördes väl. Till slut. Varför mina ögonbryn försvann en kväll får nog berättas i annat sammanhang. Susanne Enger, i dag framgångsrik advokat, blev nummer två i raden av vikarier. På Nordvästra Skånes Tidningar hade Birgit Björneskog och jag glädjen att ha ett antal personer som sedan själva hamnade i tidningsbranschen. Johan Andersson Sundeen kom till Borås Tidning och Martin Tunström till Smålandsposten. Eleonora Johansson blev den sista jag kom att rekrytera till NST. Väldigt duktig och hon kom också att efterträda mig då jag blev kommunstyrelsens ordförande i Ängelholm 2001. Idag är hon verksam som jurist och det blev även några somrar på Gotlands Allehanda. Bland i dag aktiva politiker finns statsrådet Tobias Billström och kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg, Peter Danielsson. Den senare brukar i en del sammanhang benämna de rätt tuffa leveranskraven som ”tiden i saltgruvan”. Att ta hand om sommarvikarier är ju inte enbart glädjen för dem att få jobba utan också en möjlighet att utveckla språk och förmågan att skriva genom konstruktiv kritik. Thomas Pålsson är i dag en del av den så kallade konsultbranschen genom sitt delägarskap i det växande kommunikationsföretaget Aspekta i Malmö. Fredrik Karlsson hade en lika skruttig bil som vi själva. Det blev en del samåkande. Roligast, i alla fall för dagisbarnen, var när motorn kokade efter att jag lämnat dotter och son och vi skulle bege oss till tidningshuset. Fredrik hade en tom flaska i beredskap i baksätet. En massa ungar tryckte näsan mot fönstret inför den föreställning som gavs på parkeringsplatsen.

Föreningen Heimdal i Uppsala har under många år utgjort en bra plantskola. En hel del av mina egna vikarier hämtades därifrån och de senaste åren har nya generationer visat sig både skrivkunniga som politiskt analytiska. Extra trevligt är det att många denna sommar också deltagit i den debatt som förts om konservatism. Två tydliga Uppsalaröster har varit Anders Wejderstam på Barometern-OT och Stefan Olsson på Smålandsposten. Den senare har en doktorsgrad i bagaget om högerpartiets demokratisyn och är bitvis en flitig och alltid läsvärd bloggare. De traditioner de två tidningarna representerar har förvaltats på ett skickligt sätt. Tillsammans med Fredrik Hardt på Gotlands Allehanda har på Facebook och i andra sammanhang det getts uttryck för glädje då några rader citerats i radions tidningskrönika. Äldre kolleger och andra kanske kan dra på munnen åt detta, samtidigt är det för aktiva utanför Stockholm ett tydligt erkännande av hur viktig även det lokala och regionala kommenterandet är. Det är bra att bli klippt i krönikan!

Jakob Söderbaum på Nya Wermlands-Tidningen har i ett antal kommentarer lyckats få med det nära perspektivet. Läsarna uppskattar naturligtvis att politik speglas genom de egna vardagsvillkoren och situationen hemmavid. Intresset för konservatism delas av Anders Edwardsson som hemifrån Uppsala publicerat alster i Norrbottens-Kuriren. Han har gjort sig känd som författare till en bok om tolkningar av svensk historia och har även som ledarskribent och kommentator gett uttryck för att underfundigt pröva nya positioner. Hans text om konservatism som publicerats i Norrbottens-Kuriren kan man hitta via hans hemsida. Läsvärd! Johan Wennström på Svenska Dagbladet har även han vågat utmana, inte minst genom att förankra många av sina tankar i och kring kultur som film och litteratur. Vänsterskribenter på Aftonbladet, Dagens Nyheter och Expressen har fått någon att ondgöra sig över. Kul att även höra honom i panelen i P1s Gomorron världen! Från studier i Uppsala kommer Niclas Holmberg, chefredaktör för MUFs tidning Blått, som gjort duktigt ifrån sig på Norrköpings Tidningar. MUF-bakgrund har också Rola Brentlin som varit på Västerviks-Tidningen. Anders Gustafsson på Borås Tidning har jag inte hunnit följa så mycket medan Elisabet Lann just i dessa dagar är skrivandes på Smålandsposten.

Således en bra tidningssommar när det gäller unga vikarier. Och precis som när jag själv ser tillbaka på de tiotalet som varit på Barometern-OT och Nordvästra Skånes Tidningar är jag rätt övertygad om att den skrivande kretsen 2009 i sig har både kommande riksdagsledamöter som redaktörer.

2 kommentarer:

  1. Jag minns ett "Styrelsen Skriver"-tema nr i Tidskriften Heimdal där bl a sorgligt tidigt framlidne Per Ericson, sedermera SvD medverkade. Var du också med då? /HN

    SvaraRadera
  2. Per Ericson var en mycket duktig SvD-skribent följande en fin Heimdaltradition med åtskilliga aktiva inom media, huvudsakligen i tidningsvärlden. Vi är väl ett antal som börjat med våra alster i just Tidskriften Heimdal. Jag tror att det nummer du nämner var någon eller några styrelser efter att jag lämnat Uppsala.

    SvaraRadera