söndag 25 oktober 2009

Riksdagsman och kandidat

Lördagen 24 oktober innebar på ett antal platser i landet att det hölls moderata partistämmor där olika listor fastställdes inför de allmänna valen 2010. Så skedde ibland annat Halland, Östergötland och Uppland. Skåne med ungefär 1,2 miljoner invånare är ju onekligen en tung och viktig del. Där förenklades arbetet såtillvida att alla moderater samlades på ett och samma ställe trots att det handlade om fyra olika riksdagslistor och ett drygt halvdussin inför regionvalet.

Och nog var det något av tandläkarmottagning över det rum dit toppkandidaterna förpassades i väntan på att de för respektive grupp under några minuter fritt skulle få disponera ordet och därefter under ungefär lika lång tid svara på frågor. För oss från Norra och Östra Skåne handlade det om sex minuter totalt. Ganska viktig tid kan tyckas för den vars hela riksdagsarbete skall värderas eller för den kandidat som önskar göra bra ifrån sig och komma ifråga för en hög placering. I det lilla rummet fanns godisskålar, frukt, smörgåsar, kaffe och läsk. Mysigt ordnat men det märktes att det var svårt att låta sig bjudas före den egna dragningen var gjord. Därefter var det väntan fram till ombuden med mentometerknappar avgjorde listan. Ett slags mellanting mellan Idol och Robinsson.

För Norra och Östra Skåne innebar stämman att Margareta Pålsson fortsätter som första namn och jag som andra. I dag har vi tre ledamöter från denna valkrets. Att jag själv fick drygt 3000 personkryss valet 2006 var mycket trevligt och kändes som ett starkt stöd då ingen annan fick så många av oss moderater i Norra och Östra Skåne, samtidigt en smula förtretligt då det i procent blev ungefär 6,5 och det hade behövts åtta procent eller cirka 600-700 röster till för att bli uppflyttad och inkryssad.

För egen del uppskattar jag mycket att stå tillsammans med Margareta Pålsson. Vi har fungerat bra ihop de senaste tre åren och kompletterat varandra inom en mängd områden. Självfallet var hon värd både kindpuss, kram som applåd.

Under det kommande året innebär det att jag kommer att fungera både som riksdagsman fram till att riksmötet 2009/10 avslutas i oktober 2010 som kandidat inför valet och nästa mandatperiod. Det känns bra!

I mitt anförande i Malmö försökte jag peka på några saker inför de kommande fyra åren. Vid förra nomineringsstämman sade jag att vi stod inför en resa: ”Vi har gjort en sådan resa tillsammans. Sedan valet 2006 är vi numera ett stort parti med över var fjärde väljare bakom oss. Vi har fått regeringsansvar genom en riksdagsmajoritet. Vi har axlat ansvar! Och sedan dess har vi gjort bra saker. I många kommuner. I Skåne. Och i Sverige. Vi har agerat mot utanförskapet. Vi har reformerat skolan. Vi har sänkt skatter. Vi kan stolta säga att det blir 20 000 poliser senast år 2010. Men mer återstår. Det handlar om sjukvården. Det handlar om pensionärernas situation. Och det handlar om brottsligheten. Jag tror att valet 2010 kommer att handla om tre frågor: Jobben, det ekonomiska ansvarstagandet och regeringsalternativen.

Jag vill bidra till detta. Jag tror att det handlar om en tydlig moderat grupp i riksdagen. Jag tror att det handlar om att slå vakt om fantasins och skapandets betydelse. Jag tror också på Alliansen. Mitt bidrag är att jag som tidigare kommunalråd i Ängelholm och i dag som riksdagsman är en brobyggare. Vi hade i Ängelholm en allians långt före alliansen.”

Så är det att vara riksdagsman och kandidat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar