söndag 6 juni 2010

Kastrup i kammaren

Det är sällan jag är överens med Luciano Astudillo (S). Och omvänt, han håller inte med mig överdrivet ofta. Men ibland finns det saker som förenar. För någon dag sedan debatterades i riksdagen den satsning Region Skåne och några kommuner tänker göra på Kastrup. Från Stockholmsområdet har hörts kritiska röster om att detta är slantar som går utomlands. Frågan prövas också juridiskt enligt ”lokaliseringsprincipen” – det vill säga att kommuner inte får använda skattemedel utanför det egna geografiska området. Jag tycker det är viktigt att medborgarna visas respekt genom att pengarna används med stor försiktighet och eftertänksamhet. Men det som förenar Luciano Astudillo och många andra förtroendevalda från Skåne är att vi ser den systematiska oförmågan norr om Hallandsås att begripa att Öresundsregionen består av både Skåne och Själland och därmed av Sverige och Danmark. Kastrup och Köpenhamn är inte utland i den meningen att det ligger långt bort och är främmande. Tvärtom är det en del av vår gemensamma vardag. I sammanhanget kan påminnas om att Stockholm är betydligt längre härifrån! Går det bra och sker utveckling i Köpenhamnsområdet påverkar det Skåne positivt. Det innebär nya arbetstillfällen och möjligheter. Och omvänt så har Danmark stor nytta av att det går bra i Malmö, Helsingborg, Ängelholm, Hässleholm och Kristianstad.

I fredagens interpellationsdebatt påminde jag bland annat om att Kastrup inte bara är en storflygplats utan även svarar för svensk inrikestrafik! Och det är inte ovanligt att kommuner och regioner kan stödja den egna flygplatsen, så sker exempelvis med Kristianstad Airport. Jag sa bland annat: ” Jag bad riksdagens utredningstjänst att undersöka hur många svenskar som använder sig av Kastrup för inrikes trafik, det vill säga som tar sig från Skåne, Blekinge eller till och med Småland ned till Kastrup för att sedan ta sig vidare till Sverige. Tyvärr kan man inte ta fram den uppgiften. Däremot kan jag meddela att det i dag är 318 avgångar från Kastrup under detta dygn. 32 av dem går till Sverige: 16 Arlanda, 6 Göteborg, 3 Örebro och Linköping, 2 Jönköping, 3 Karlstad och 2 Norrköping. Många åker nämligen från Ängelholm, Hässleholm eller Karlskrona ned till Kastrup för att sedan ta sig till Karlstad, Örebro eller Norrköping/…/

Jag tror också att det är bra att vi i Skåne har en inrikesflygplats i form av Kastrup. Om det skulle bli en rödgrön majoritet vet man aldrig om det kommer en flygskatt, och man vet heller aldrig om det på olika sätt kommer att försvåra för inrikesflyg söder om Sundsvall. Och då, herr talman, är det bra att människor från Karlskrona och Ängelholm kan ta sig till Stockholm via en flygplats även om den råkar ligga i Danmark/.../

Därför är det viktigt att vi försöker se Kastrup lite mer som en inrikesangelägenhet och som en del i en dynamisk och växande Öresundsregion som finns på båda sidor om just Öresund. Låt lokala och regionala politiker ta ansvar för den eventuella Kastrupsatsningen. Sedan kan statliga pengar användas i till exempel infrastrukturplanen, för utredningen om den önskade fasta förbindelsen mellan Helsingborg och Helsingör. ”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar